Julkaistu Jätä kommentti

Isopurjeen suunnitteluvalintoja – profiili

Perheemme arvostaa rauhallista ja mukavaa menoa vesillä. Tuulta ja aallokkoa sopii tulla vastaan kunhan purjesetti ja sen mahdollistamat säädöt ovat oikein kohdennettu sen hetkiseen keliin. Lisäksi murkinat hyvin saatavilla jaksaa isommankin legin ilman turhia uupumisia. Tässä blogi-kirjoituksessa kuvaan Sunwind 27 veneen isopurjeen suunnittelulähtökohtia ja ratkaisuvalintoja, joiden uskon luovan hyvät edellytykset turvalliselle ja rikkaalle purjehduskokemukselle.

Sunwindin alkuperäinen iso purje on piirrustusdatan mukaan 18 neliötä. Purjeen sivuprofiili on 80-luvun veneen ajanmukaisesti kolmiomainen. Sittemmin purjesuunnittelu on ottanut loikkia kehityksessä ja uudempien veneiden purjeet ovat huippuosastaan levempiä. Perusteena on parempi tuulen voiman hyödyntäminen.

Vasemman puoleisessa kuvata käy ilmi, että etuliikin ja puomiliikin pituudet ovat samat kuin alkuperäisessä. Leventämällä isopujeen evää huipusta isopurjeen kokoa voidaan kasvattaa hieman. Sunwindin takastaagin ja purjeen takareunan välinen etäisyys sallii laajennukseen. Uuden muodon seurauksena on noin 15 senttimetriä levempi purje, jonka tuulen voiman hyötykapasiteeetti on parempi.

Purjehduskokemus on mieluinen, kun purjeideiden koko on sopivassa suhteessa vallitseviin tuuliolosuhteisiin. Sunwind 27 -vene kulkee vakaasti ilman suurempia heilutteluita aina 7-8 ms saakka. Tämän jälkeen isopurjeen laskeminen 1. reivitasoon on mielekäs valinta vastatuuliosuuksilla. Oma kokemuseni on, että vauhti säilyy paremmin, kun kallistuskulma ei kasva liikaa. Lisäksi pitkillä selänylityksillä matkan teko on mukavampaa ja kanssamatkustajat jaksavat keikutusta iloisin mielin.

Reivikohtien asettelua lähestyin sijoittamalla isopurjeeseen kaksi reivitasoa. Niiden suhteet ovat 3/4 ja 1/2 isopurjeen alkuperäisestä koosta. Käytännössä ensimmäinen taso on käytössä meidän veneessä puolet kesän purjehduksista eteläisen Suomen merellisillä rannikkoreitteillä, joille purjehdus meillä sijoittuu. Toisen reivitason sijoitaminen purjeeseen mahdollistaa tarvittavaa säätövaraa äärimmäisiin merellisiin tilanteisiin. Usein tuossa vaiheessa olemme mielummin maissa odottelemassa parempaa keliä. Toisaalta varaus on hyvä olla sillä vesisillä sääolosuhteet voivat muuttua nopeasti.

Lähteet

https://www.sailmagazine.com/diy/know-how-all-about-mainsails

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *